Tworzysz stronę sprzedażową? Zapewne zwracasz baczną uwagę na jej układ czy na perswazyjność umieszczanych tam treści. To jednak nie wszystko, na co warto zwrócić uwagę. Zadbaj również o jej zgodność z RODO oraz przepisami o ochronie prywatności użytkowników. Dowiedz się, czym jest Consent Mode Google i dlaczego trzeba zadbać o jego poprawne wdrożenie.
Consent Mode Google – co to jest?
Consent Mode jest mechanizmem wprowadzonym przez Google, który zapewnia użytkownikom stron możliwość wyrażenia zgody na pliki cookies zgodnie z własnymi preferencjami.
Na pewno zdarzyło Ci się wielokrotnie spotkać z tym narzędziem – to okienko, które pojawia się przy pierwszym wyświetleniu danej strony. Użytkownik jest w nim proszony o wyrażenie zgody na cookies – czyli na zapisanie niewielkich plików, które mogą przechowywać informacje służące do różnych celów. Tzw. ciasteczka mogą pomagać w:
- personalizacji treści – tj. np. dostosowania wyświetlanych w sklepie produktów do zachowań i zainteresowań użytkownika, a także dopasowania prezentowanych mu treści reklamowych;
- analityce – a zatem np. obserwacji jego zachowania na stronie, tak aby można ją było zoptymalizować, ale także w budowaniu profili użytkowników – np. z myślą o segmentacji reklam;
- zachowaniu ustawień osobistych – np. w „utrzymaniu” zalogowania do serwisu, wybranego języka strony czy jej motywu.
Jednak o ile dawniej pliki cookies były instalowane automatycznie lub – później – za ogólną zgodą użytkownika, o tyle obecnie internauci mają możliwość zadecydowania o tym, na jakie cookies wyrażą zgodę. Mogą pozwolić stronie na implementację tylko „podstawowych” ciasteczek – np. tych do utrzymania sesji i uwierzytelnienia – albo wszystkich. Mogą też w ogóle odmówić dostępu plikom cookies. Tak właśnie działa Consent Mode Google.
Zgoda na cookies a RODO – Consent Mode to obowiązek!
Po co wdraża się Consent Mode? Jest to obowiązek, którego musi dopełnić każdy właściciel strony internetowej. Takie regulacje obowiązują już od marca 2024 r. – wówczas weszły w życie przepisy odnośnie do Consent Mode v2.
A co stanie się, jeżeli Twoja strona nie będzie korzystała z narzędzia Consent Mode Google? Wówczas narażasz się na poważne konsekwencje.
Co się stanie, jeżeli nie wdroży się Consent Mode?
Jeśli nie wprowadzisz Consent Mode, musisz się liczyć z poważnymi utrudnieniami przy wprowadzaniu funkcji reklamowych na stronie. Konsekwencjami mogą być np.:
- utrata możliwości korzystania z funkcji reklamowych – np. remarketingu czy personalizacji reklam;
- zablokowanie kont reklamowych Google Ads, a co za tym idzie – wszystkich prowadzonych kampanii;
- surowe kary finansowe za podejmowanie działań niezgodnych z przepisami RODO – kary mogą sięgać nawet milionów euro (!).
Jest również inny istotny skutek niewdrożenia Consent Mode – brak dostępu do danych analitycznych, dzięki którym Twoje kampanie reklamowe mogłyby być skuteczniejsze.
Zgoda na pliki cookies – jak poprawnie wprowadzić Consent Mode?
Jak widzisz, wprowadzenie Consent Mode jest obowiązkiem, a nie opcją. Ale uwaga! Ważne jest nie tylko to, aby w ogóle wdrożyć to narzędzie. Trzeba to zrobić poprawnie.
– Nieprawidłowo zaimplementowany Consent Mode Google może spowodować bardzo duże spadki danych analitycznych. W niektórych przypadkach przekraczają one 30%! – wyjaśnia specjalista z Agencji ECHO, która specjalizuje się w skutecznym marketingu internetowym nastawionym na sprzedaż. – Gdy zgoda na cookies jest źle skonfigurowana, trzeba się też liczyć z błędami w danych analitycznych i statystykach. W efekcie można podjąć nietrafione, a co za tym idzie bardzo kosztowne decyzje odnośnie do kampanii Google Ads i przepalić budżet marketingowy bez osiągnięcia pożądanego przełożenia na pozyskanie klientów – dodaje.
Jak zatem zyskać pewność, że Consent Mode Google został wdrożony poprawnie?
Ważne kwestie to analiza konfiguracji tagów i dostosowanie Google Tag Manager do wymagań danej witryny i platformy CMP. Są to działania, które powinny być przeprowadzone przez ekspertów. Warto więc powierzyć je specjalistom z branży – tak aby spełnić wymogi prawne, a jednocześnie wspomóc efektywność prowadzonych działań reklamowych.