Przedsiębiorczość, strategie i rozwój firmy

Consent Mode: Dlaczego poprawne wdrożenie to nie opcja, a konieczność dla stron sprzedażowych?

Tworzysz stronę sprzedażową? Zapewne zwracasz baczną uwagę na jej układ czy na perswazyjność umieszczanych tam treści. To jednak nie wszystko, na co warto zwrócić uwagę. Zadbaj również o jej zgodność z RODO oraz przepisami o ochronie prywatności użytkowników. Dowiedz się, czym jest Consent Mode Google i dlaczego trzeba zadbać o jego poprawne wdrożenie.

Consent Mode Google – co to jest?

Consent Mode jest mechanizmem wprowadzonym przez Google, który zapewnia użytkownikom stron możliwość wyrażenia zgody na pliki cookies zgodnie z własnymi preferencjami

Consent Mode

Na pewno zdarzyło Ci się wielokrotnie spotkać z tym narzędziem – to okienko, które pojawia się przy pierwszym wyświetleniu danej strony. Użytkownik jest w nim proszony o wyrażenie zgody na cookies – czyli na zapisanie niewielkich plików, które mogą przechowywać informacje służące do różnych celów. Tzw. ciasteczka mogą pomagać w:

  • personalizacji treści – tj. np. dostosowania wyświetlanych w sklepie produktów do zachowań i zainteresowań użytkownika, a także dopasowania prezentowanych mu treści reklamowych;
  • analityce – a zatem np. obserwacji jego zachowania na stronie, tak aby można ją było zoptymalizować, ale także w budowaniu profili użytkowników – np. z myślą o segmentacji reklam;
  • zachowaniu ustawień osobistych – np. w „utrzymaniu” zalogowania do serwisu, wybranego języka strony czy jej motywu.

Jednak o ile dawniej pliki cookies były instalowane automatycznie lub – później – za ogólną zgodą użytkownika, o tyle obecnie internauci mają możliwość zadecydowania o tym, na jakie cookies wyrażą zgodę. Mogą pozwolić stronie na implementację tylko „podstawowych” ciasteczek – np. tych do utrzymania sesji i uwierzytelnienia – albo wszystkich. Mogą też w ogóle odmówić dostępu plikom cookies. Tak właśnie działa Consent Mode Google.

Zgoda na cookies a RODO – Consent Mode to obowiązek!

Po co wdraża się Consent Mode? Jest to obowiązek, którego musi dopełnić każdy właściciel strony internetowej. Takie regulacje obowiązują już od marca 2024 r. – wówczas weszły w życie przepisy odnośnie do Consent Mode v2.

A co stanie się, jeżeli Twoja strona nie będzie korzystała z narzędzia Consent Mode Google? Wówczas narażasz się na poważne konsekwencje.

Co się stanie, jeżeli nie wdroży się Consent Mode?

Jeśli nie wprowadzisz Consent Mode, musisz się liczyć z poważnymi utrudnieniami przy wprowadzaniu funkcji reklamowych na stronie. Konsekwencjami mogą być np.:

  • utrata możliwości korzystania z funkcji reklamowych – np. remarketingu czy personalizacji reklam;
  • zablokowanie kont reklamowych Google Ads, a co za tym idzie – wszystkich prowadzonych kampanii;
  • surowe kary finansowe za podejmowanie działań niezgodnych z przepisami RODO – kary mogą sięgać nawet milionów euro (!).

Jest również inny istotny skutek niewdrożenia Consent Mode – brak dostępu do danych analitycznych, dzięki którym Twoje kampanie reklamowe mogłyby być skuteczniejsze.

Zgoda na pliki cookies – jak poprawnie wprowadzić Consent Mode?

Jak widzisz, wprowadzenie Consent Mode jest obowiązkiem, a nie opcją. Ale uwaga! Ważne jest nie tylko to, aby w ogóle wdrożyć to narzędzie. Trzeba to zrobić poprawnie.

Nieprawidłowo zaimplementowany Consent Mode Google może spowodować bardzo duże spadki danych analitycznych. W niektórych przypadkach przekraczają one 30%! – wyjaśnia specjalista z Agencji ECHO, która specjalizuje się w skutecznym marketingu internetowym nastawionym na sprzedaż. – Gdy zgoda na cookies jest źle skonfigurowana, trzeba się też liczyć z błędami w danych analitycznych i statystykach. W efekcie można podjąć nietrafione, a co za tym idzie bardzo kosztowne decyzje odnośnie do kampanii Google Ads i przepalić budżet marketingowy bez osiągnięcia pożądanego przełożenia na pozyskanie klientów – dodaje.

Jak zatem zyskać pewność, że Consent Mode Google został wdrożony poprawnie? 

Ważne kwestie to analiza konfiguracji tagów i dostosowanie Google Tag Manager do wymagań danej witryny i platformy CMP. Są to działania, które powinny być przeprowadzone przez ekspertów. Warto więc powierzyć je specjalistom z branży – tak aby spełnić wymogi prawne, a jednocześnie wspomóc efektywność prowadzonych działań reklamowych.

About author

Articles

Cezary Czerwiński to doświadczony ekspert w dziedzinie innowacji technologicznych i obsługi klienta, który z pasją dąży do uproszczenia interakcji obywateli z administracją publiczną. Jako jeden z pionierów firmy Sekap, współtworzy nowoczesne rozwiązania, które zapewniają wygodny dostęp do usług w każdych warunkach. Jego specjalizacje obejmują zarządzanie projektami oraz rozwój platform cyfrowych, a w wolnym czasie Cezary angażuje się w działalność na rzecz społeczności lokalnych, promując cyfryzację i edukację wśród mieszkańców.
Powiązane wpisy
Przedsiębiorczość, strategie i rozwój firmySprzedaż

Monitoring cen w branży retail – klucz do skutecznej strategii sprzedażowej

Branża retail funkcjonuje w warunkach silnej presji konkurencyjnej, a klienci – poprzez…
Czytaj
Przedsiębiorczość, strategie i rozwój firmy

Jak rozpocząć automatyzację procesów produkcyjnych w swojej firmie?

Automatyzacja procesów produkcyjnych może przyczynić się do poprawy wydajności, jakości i…
Czytaj
Przedsiębiorczość, strategie i rozwój firmy

Co może wywołać konflikt w firmie rodzinnej i jak sobie z nimi radzić?

Firmy rodzinne to unikalne organizmy, w których splot więzi krwi i zobowiązań zawodowych może…
Czytaj

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *